رانر دکوراتیو | رانر | رانر طرح اسلیمی

رانر یکی از عناصر بسیار زیبا در طراحی دکوراسیون داخلی منازل، دفاتر کاری، سالن‌های پذیرایی، هتل‌ها و بسیاری فضاهای این‌چنینی است. اگر بخواهیم رانر را به‌طور خلاصه تعریف کنیم می‌توانیم آن را نوعی رومیزی پارچه‌ای توصیف کنیم که به جای پوشش دادن تمامی سطح میز، یا دیگر سطوحی که رانر برای پوشاندن آن به‌کار گرفته می‌شود بخشی از میز که معمولاً وسط ضلع بزرگ‌تر آن است را می‌پوشاند.

در این نوشته به معرفی رانر، نکات مهم در انتخاب مناسب آن برای طراحی زیباتر چیدمان فضا، و همچنین مواردی که لازم است پیش از خرید رانر با طرح دلخواه به آن‌ها توجه داشته باشید خواهیم پرداخت. سعی ما بر این بوده تا اطلاعات نسبتاً جامعی در مورد این نوع رومیزی را در اختیار شما قرار دهیم که بتوان با درنظر داشتن آن‌ها پیش از خرید رانر انتخابی مناسب‌تر داشت. پس پیشنهاد می‌کنیم درصورتی‌که قصد خرید رانر دکوراتیو برای میز یا هر سطح دیگر مدنظر خود را دارید تا پایان این مطالب با دکوپیک همراه باشید.

رانر چیست؟

همان‌طور که گفتیم رانر با طرح دلخواه پارچه‌ی باریکی است که برای پوشاندن بخشی از سطوح مختلف به‌ویژه قسمت میانی میز غذاخوری به‌کار گرفته می‌شود. رانرها معمولاً روی میز بدون رومیزی و البته گاهی روی رومیزی قرار داده می‌شوند و کاربرد آن‌ها بیشتر در پذیرایی‌های رسمی است. در حال حاضر استفاده از رانر با تصویر اختصاصی بیشتر جنبه‌ی دکوراتیو دارد و این نوع رومیزی عموماً برای شکیل‌تر کردن چیدمان فضاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، البته در برخی موارد ممکن است از چند رانر روی میز غذاخوری استفاده شود تا بتوان به این طریق از پراکنده شدن خرده‌های غذا و قطرات نوشیدنی‌ها روی رومیزی، میز و یا زمین جلوگیری به‌عمل آورد. رانر دکوراتیو در اندازه‌ها و طرح‌های متنوع و با استفاده از پارچه‌های مختلفی دوخته می‌شود تا بتوان آن را با دکوراسیون کلی فضاهای مختلف هماهنگ کرد.

تاریخچه‌ی استفاده از رانر

استفاده از رانر با طرح ایرانی برای تزئین فضاهای مختلف مربوط به سال‌های اخیر نیست و درواقع رانر یک عنصر دکوراتیو مدرن، مانند انواع آسمان مجازی نیست. قرن‌ها پیش از رانر برای هرچه زیبا و باشکوه کردن فضاهای مختلف استفاده می‌شده است.

یکی از داستان‌ها در مورد منشأ ابداع رانرها به نحوه‌ی غذاخوردن افراد در قرن‌ها پیش اشاره می‌کند. در این روایت گفته می‌شود که افراد در آن زمان هنگام غذا خوردن ریخت‌وپاش زیادی داشته‌اند و پس از غذا خوردن، رومیزی با انبوهی از باقیمانده‌ی غذاها پوشیده می‌شده است و این امر مسلماً زنان خانه‌دار را با دردسر بسیار برای شستن رومیزی مواجه می‌کرده است چرا که در آن دوران شست‌وشو رومیزی‌های بزرگی که با انواع چربی، نوشیدنی و … آلوده شده بوده‌اند کار بسیار دشواری بوده است. زنان خانه‌دار مجبور بوده‌اند که در شبانه‌روز چند بار رومیزی را با دست شسته و آن را با حرارت آتش خشک کنند تا برای قرار دادن روی میز در وعده‌ی غذایی بعدی آماده باشد. به همین سبب بود که زنان خانه‌دار خلاق به فکر استفاده از ابزاری افتادند که بتواند این مشکل را برطرف کند و به این ترتیب رانر به‌عنوان پوششی برای رومیزی ابداع شد.

رانر دکوراتیو می‌توانست خرده‌های غذا، چربی‌ها و نوشیدنی‌ها را به‌خود جذب کند و درنتیجه سطح زیرین آن یعنی همان رومیزی کاملاً تمیز باقی می‌ماند. بنابراین رانر در ابتدا جنبه‌ی تزئینی نداشته و بیشتر ابزاری کاربردی برای جلوگیری از کثیف شدن رومیزی و آسان‌تر کردن بخشی از کار خانه‌داری بوده است.

نکاتی برای استفاده‌ی بهتر از رانر دکوراتیو

تا این‌جا درمورد کاربرد کلی رانر دکوراتیو میز سخن گفته‌ایم. در ادامه به نکاتی برای استفاده‌ی بهتر از این رومیزی اشاره خواهیم داشت.

1- رانر ابزاری کاربردی برای ایجاد هارمونی و تناسب رنگ در میز غذاخوری ست. با انتخاب درست و مناسب رنگ و طرح آن نسبت به رنگ میز یا رومیزی می‌توان جلوه‌ی هنرمندانه‌تری به میز بخشید. به‌عنوان نمونه درصورتی‌که رومیزی یا رنگ خود میز قهوه‌ای تیره باشند می‌توان با استفاده از رانری با یکی از فام‌های رنگ قهوه‌ای مانند رنگ‌های کرم، نسکافه‌ای یا حتی درجات روشن‌تر رنگ قهوه‌ای مقداری از تیرگی میز کاست و ظاهری زیباتر به آن داد.

2- چنان‌چه از میزغذاخوری تنها در مهمانی‌ها و پذیرایی‌های خاص استفاده می‌شود و میز در روزهای معمولی بدون استفاده است می‌توان با استفاده از دو رانر با طرح ایرانی که یکی قسمت میانی طول میز و دیگری قسمت میانی عرض میز را پوشش می‌دهند، علامتی صلیب‌مانند روی میز ایجاد کرد و درست در محل تلاقی دو رانر دکوراتیو از یک عنصر دکوراتیو مانند یک سبد گل‌آرایی شده، یک شمعدان و نظایر آن که چه از نظر اندازه و چه از نظر رنگ و طرح هماهنگ با رنگ میز، رومیزی، رانر و دیگر عناصر دکوراسیون فضا باشد استفاده کرد.

3- گذشته از این رانر دکوراتیو تنها برای میز غذاخوری استفاده نمی‌شود. رانر دکوراتیو در انواع میز دکوراتیو، چرخ‌های مخصوص سرو چای و غذا در رستوران‌ها، تخت‌خواب‌ها و بسیاری موارد دیگر، با توجه به شرایط کلی دکوراسیون فضا، قابل استفاده هستند.

4- درصورتی‌که میز غذاخوری شما دایره‌شکل است می‌توانید دو رانر را به‌شکلی روی میز قرار دهید که شکل یک علامت ضربدر را روی آن ایجاد کنند. با استفاده از رانر با طرح اسلیمی به این شکل میز مانند یک پیتزا به چهار قسمت تقسیم می‌شود. بهتر است زاویه‌ی بین دو رانر را به‌شکلی تنظیم کنید که در هر قسمت میز تعداد صندلی‌های یکسانی جای گیرند. به‌عنوان مثال چنان‌چه میز غذاخوری شما هشت نفره است بهتر است رانرها را به‌شکلی روی میز قرار دهید که در هر قسمت میز فضای کافی برای دو صندلی وجود داشته باشد. چنین استفاده‌ای از رانر گذشته از این‌که باعث زیباتر شدن میز غذاخوری می‌شود می‌تواند محیطی صمیمانه‌تر را شکل دهد.

5- همان‌طور که گفتیم رانرها در ابعاد متنوعی تولید می‌شوند و لازم است تا برای هر میز اندازه‌ی مناسبی درنظر گرفته شود. در بعضی موارد رانر به‌اندازه‌ای انتخاب می‌شود که اندکی از طول میز بزرگ‌تر باشد و بدین‌ترتیب هنگام قرار گرفتن روی میز از دو سوی آن آویزان خواهد شد. حالت دیگر قرار دادن رانر روی میز نیز به‌شکلی ست که رانر از طول میز کوچک‌تر باشد و درنتیجه بخشی از میز خالی باقی بماند.

6- چنان‌چه رانر روی رومیزی قرار داده می‌شود بهتر است اندازه‌ی آن از اندازه‌ی طول میز کمتر باشد تا رانر در دوسوی میز آویزان نشود.

7- حاشیه‌ی قسمت‌های انتهایی رانرها به‌صورت‌های مختلفی مانند زاویه‌دار، دارای منگوله، قلاب‌بافی شده و … طراحی می‌شوند و هنگام انتخاب رانر بهتر است به این مورد توجه شود. به‌عنوان مثال استفاده از یک رانر برای میز غذاخوری یک شرکت چندان مناسب نیست.

8- استفاده از رانرهایی با طرح ساده برای میزهای غذاخوری مناسب‌تر است چرا که هنگام سرو غذا تعداد زیادی بشقاب برای پیش‌غذا، غذای اصلی و احتمالاً دسر، لیوان، قاشق و چنگال و بسیاری موارد دیگر روی میز قرار خواهند گرفت و چنان‌چه سطح میز خود نیز با رومیزی‌ها و رانرهای پرنقش‌ونگار و شلوغ پوشانده شده باشد، درمجموع فضا حالتی آشفته و نامنظم به خود خواهد گرفت. رانرهای پرنقش‌ونگار برای میزهایی مانند میز سرو چای مناسب‌تر هستند.

9- یکی از کاربردهای رانر می‌تواند امکان آسان تغییر فضا با توجه به موقعیت‌های مختلف باشد. به‌عنوان مثال درصورتی‌که دکور میز غذاخوری به‌صورت رسمی طراحی شده باشد اما قصد استفاده از آن میز در یک جشن تولد، خصوصاً برای کودکان، وجود داشته باشد می‌توان تنها با قرار دادن یک رانر با طرح ایرانی یا رومیزی و بدون صرف هزینه و زمان زیاد برای تغییر فرم دکوراسیون تم فضا را تغییر داده و برای جشن تولد آماده کرد.

10- درصورتی‌که میز طول نسبتاً زیادی داشته باشد می‌توان از چند رانر با طول کم استفاده کرد و بین آن‌ها از عناصر دکوراتیو دیگر مانند جاشمعی‌ها و سبدهای گل‌آرایی‌شده قرار داد.

11- پیش از خرید رانر با طرح ایرانی حتماً ابعاد میز را اندازه‌گیری کنید و با توجه به آن رانر مناسب را خریداری نمایید. چنان‌چه تمایل دارید رانر از دو سوی میز آویزان شود لازم است تا ارتفاع دو سوی رانر را با توجه به سلیقه‌ی خود اندازه‌گیری کرده و دو برابر آن را به اندازه‌ی طول میز اضافه کنید.

12- به‌طور کلی رانرهای کوتاه که تمام میز را نمی‌پوشانند حالت غیررسمی‌تری نسبت به رانرهایی دارند که از دو سوی آن آویزان می‌شوند و بهتر است این نکته را با توجه به کاربرد میز پیش از خرید رانر دکوراتیو در نظر داشته باشید.

جهت مشاوره رایگان با کارشناسان دکوپیک، مشاهده طرح های بیشتر و آگاهی از تخفیف های روز ، با ما در تماس باشید

انواع رانر دکوراتیو

رانرها از نظر رنگ، طرح و جنس دارای تنوع بسیاری هستند و البته گذشته از طرح‌های بسیار متنوع موجود در بازار این امکان وجود دارد تا هر شخص انواع رانر با تصویر اختصاصی را نیز سفارش داده و بنابراین دقیقاً آن نقشی را دراختیار داشته باشد که کاملاً مطابق سلیقه و دکوراسیون فضای مورد نظر او ست. برخی از انواع رانر شامل موارد زیر هستند:

1- رانر با طرح اسلیمی

رانر با طرح اسلیمی از جمله نقوش سنتی ایرانی ست که بیشتر با پیچش بی‌پایان شاخه‌ی درختان، به‌ویژه تاک، و گل‌ها شناخته می‌شود. رانر با نقوش اسلیمی در همان نگاه اول برای تقریباً تمامی ایرانیان یادآور فرهنگ و سنت اصیل ایرانی ست و بسیاری به‌علت همین اصالت از طرح اسلیمی در دکوراسیون منزل خود استفاده می‌کنند. در حال حاضر انواع رانر با طرح اسلیمی هم به‌صورت چاپ روی پارچه و هم به‌شکل دوخت دستی قابل تهیه و استفاده هستند. استفاده از رانر با نقوش اسلیمی همراه با دیگر نقوش سنتی ایرانی دیگر عناصر دکوراتیو مانند پرده‌ها، مبلمان، تابلوها و نظایر آن‌ها می‌تواند جلوه‌ی بسیاری زیبایی به فضا ببخشد.

2- رانر با تصویر اختصاصی ترمه

این نوع رانر با تصویر اختصاصی که باز هم از نقوش سنتی ایرانی مایه می‌گیرد طرف‌داران بسیاری دارد و از رنگ‌های مختلف آن در چیدمان فضاهای مختلف، چه رسمی و چه غیر رسمی استفاده می‌شود. نقش‌ونگارهای رانر ترمه آن‌قدر زیبا و موزون هستند که نیاز به استفاده از دیگر عناصر دکوراتیو برای میز غذاخوری را به‌کلی مرتفع سازند. اگرچه ترمه‌ی اصل دارای قیمت زیادی ست و ممکن است خرید و استفاده از آن مقرون‌به‌صرفه نباشد، اما درحال حاضر نمونه‌های ارزان‌تر این نوع پارچه و رانر دوخته شده با استفاده از آن تولید شده تا تمامی افراد بتوانند از این نقوش اصیل ایرانی در چیدمان منازل خود بهره ببرند.

3- رانر مدرن

این نوع رانر چه از نظر طرح و چه از نظر نقش حالتی مدرن دارد و بیش‌تر مناسب فضاهایی ست که دیگر اجزای دکوراسیون آن نیز مدرن باشند. نقوش استفاده شده در این نوع رانر بیشتر برگرفته از طرح‌های اروپایی هستند و به‌طور کلی نسبت به رانرها ترمه و اسلیمی ساده‌تر اند.

4- رانر با تصویر اختصاصی

رانر با طرح اختصاصی به‌طور کلی می‌توانند در زیباتر کردن فضاهای مختلف بسیار کارآمد باشند. اگرچه انواع رانر با طرح اختصاصی ایرانی از زیبایی بسیاری برخوردارند و در شمار زیادی از منازل ایرانی کاربرد دارند، با این حال منظور از  رانر با تصویر اختصاصی تنها طرح‌های ایرانی نیست. انواع رانر با طرح سنتی تمامی کشورها به‌خصوص کشورهای دارای هنر کهن می‌توانند فضای اتاق را جذاب و متفاوت کنند.

گذشته از این‌ها رانرها با توجه به نوع پارچه نیز دارای تنوع زیادی هستند. ساتن، ترمه، مخمل و … از جمله پارچه‌هایی هستند که بیشتر برای طراحی رانر از آن‌ها استفاده می‌شود.

جهت مشاوره رایگان با کارشناسان دکوپیک، مشاهده طرح های بیشتر و آگاهی از تخفیف های روز ، با ما در تماس باشید

رانر با طرح اختصاصی | رانر با طرح دلخواه | چاپ روی رانر

یکی از مزایای استفاده از رانر امکان سفارش طرح دلخواه برای چاپ روی رانر با نقوش اسلیمی است. دکوپیک با امکان چاپ طرح دلخواه روی رانر با طرح ایرانی این امکان را فراهم ساخته تا افراد مختلف، با سلیقه‌ها و نیازهای گوناگون بتوانند نقوش مختلف را با توجه به طرح دیگر اجزای دکوراسیون خود انتخاب کنند و بدین ترتیب با استفاده از رانر با طرحی خاص دکوراسیون زیباتری را برای منزل خود طراحی کنند.

از جمله مزایای خرید رانر دکوراتیو از فروشگاه دکوپیک امکان سِت کردن آن با دیگر اجزای دکوراسیون منزل است. دکوپیک محصولات مختلف دکوراتیو مانند انواع دیوارپوش، پرده، مبلمان، تابلو و بسیاری موارد دیگر را با طرح‌های مشابه به‌شکلی عرضه می‌کند که امکان طراحی یک چیدمان کاملاً هماهنگ را برای خریداران محترم فراهم سازد.

سبد خرید فروشگاه
اینستاگرم واتس‌اپ واتس‌اپ تلگرام
نوار کناری
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد