وبلاگ

بلاگ

نحوه‌ی صحیح استفاده از رنگ ها در دکوراسیون داخلی

احتمالاً تا کنون در مورد نحوه‌ی صحیح استفاده از رنگ ها در دکوراسیون داخلی چیزهایی شنیده‌اید. مثلاً این‌که استفاده از رنگ‌های روشن فضای داخلی را بزرگ‌تر جلوه می‌دهد یا این‌که با استفاده‌ی بیش از اندازه از رنگ‌های متنوع، فضا شلوغ و درهم‌وبرهم نشان داده خواهد شد. بسیاری از ما تصور کلی، و البته در بسیاری از موارد درستی، از رنگ بندی دکوراسیون منزل داریم، اما با این وجود باز هم ممکن است در طراحی یک دکور زیبا و هنرمندانه با مشکل مواجه شویم. درواقع ایراد این‌جا ست که برای انتخاب صحیح رنگ در دکوراسیون داخلی تنها آشنایی با قواعد کلی کافی نیست و جزئیاتی که اغلب به آن‌ها توجه نمی‌کنیم در این بین بسیار مهم هستند.

در این نوشته به‌طور مختصر به قواعد رنگ‌شناسی و نقش رنگ‌ها در طراحی داخلی خواهیم پرداخت و به نکاتی برای نحوه‌ی استفاده از رنگ ها در دکوراسیون داخلی اشاره می‌کنیم. درنظر داشتن این نکات می‌تواند به شما در طراحی چیدمانی زیباتر برای تمامی قسمت‌های داخلی منزل و همچنین سایر محیط‌ها، مانند محیط کار، رستوران‌ها، آرایشگاه‌ها، آموزشگاه‌ها و بسیاری موارد دیگر، کمک کند. پس پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این نوشته با دکوپیک همراه باشید.

استفاده درست از رنگ ها در دکوراسیون داخلی

آشنایی کلی با اصول تئوری و چرخ رنگ‌ها

آشنایی داشتن با اصول و قواعد تئوری رنگ‌ها نقش به‌سزایی در طراحی یک دکوراسیون داخلی مناسب دارد. تصور انتخاب مناسب رنگ در دکوراسیون داخلی بدون آشنایی حداقلی با این تئوری دشوار است و تقریباً هیچ طراح داخلی‌ای نیست که با اصول تئوری رنگ‌ها آشنا نباشد. در ادامه به‌طور مختصر کلیات تئوری رنگ‌ها و نقش آن در رنگ بندی دکوراسیون داخلی را مرور خواهیم کرد.

بیشتر ما در کودکی هنگام فراگرفتن نام رنگ‌ها با رنگ‌های اصلی و نحوه‌ی ترکیب آن‌ها با هم برای به‌دست آوردن رنگ‌های فرعی آشنا شده‌ایم. این اطلاعات پایه و اساس چرخ رنگ‌ها هستند و با اندکی بسط و تغییر آن‌ها می‌توان به یک چرخ رنگ کامل دست یافت.

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید رنگ‌های اصلی عبارت اند از رنگ‌های آبی، قرمز و زرد. این رنگ‌ها از ترکیب سایر رنگ‌ها به‌دست نمی‌آیند اما ترکیب آن‌ها با هم می‌تواند رنگ‌های دیگری را ایجاد کند.

باز هم همان‌طور که احتمالاً می‌دانید از ترکیب رنگ‌های اصلی با هم رنگ‌های فرعی، یعنی رنگ‌های بنفش، سبز و نارنجی، ایجاد می‌شوند. ترکیب رنگ‌های آبی و قرمز رنگ بنفش، ترکیب رنگ‌های آبی و زرد رنگ سبز و ترکیب رنگ‌های قرمز و زرد رنگ نارنجی را ایجاد می‌کند. این اطلاعات اساس آشنایی با چرخ رنگ‌ هستند. همان‌طور که می‌بینید این رنگ‌ها همان رنگ‌های اصلی‌ای هستند که در رنگین‌کمان دیده می‌شوند.

اما چرخ رنگ معمولاً نه با 6 رنگ بلکه با 12 رنگ ترسیم می‌شود. 6 رنگ دیگر موجود در چرخ رنگ، رنگ‌های درجه‌سوم نامیده می‌شوند و از ترکیب رنگ‌های اصلی با رنگ‌های فرعی به‌دست می‌آیند. 6 رنگ زیر رنگ‌های درجه سوم نامیده می‌شوند:

  • قرمز-نارنجی
  • نارنجی-زرد
  • زرد-سبز (سبز چمنی)
  • سبز-آبی (فیروزه‌ای)
  • آبی-بنفش (نیلی)
  • بنفش-قرمز (ارغونی)

البته باید توجه داشت که یک چرخ رنگ 12 رنگ نمونه‌ای محدود شده از چرخ رنگ‌ است و درواقع یک چرخ رنگ کامل از بی‌نهایت رنگ تشکیل می‌شود. در تصویر زیر نمونه‌ای از چرخ رنگ 12 رنگ را مشاهده می‌کنید.

استفاده درست از رنگ ها در دکوراسیون داخلی

نکته‌ی مهم دیگر درمورد چرخ رنگ‌ها شناخت رنگ‌های مکمل است. زرد و بنفش، آبی و نارنجی و سبز و قرمز دو‌به‌دو رنگ‌های مکمل هم هستند و همان‌طور که می‌بینید در تصویر بالا در چرخ سمت راست و پایین مقابل هم قرار دارند.

آشنایی با چرخ رنگ‌ها به شما کمک می‌کند تا پالت رنگ‌های مناسب برای دکوراسیون داخلی را با سهولت بیشتر و به‌صورت هنرمندانه‌تری انتخاب کنید. منظور از پالت رنگ مجموعه‌ی رنگ‌هایی ست که از آن‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده می‌کنید و البته این واژه نام تخته‌ی ترکیب رنگ نقاشان هم هست. برای استفاده از رنگ ها در دکوراسیون داخلی تنها کافی ست تا یکی از رنگ‌های این چرخ را با توجه به سلیقه‌ی خود برگزیده و مابقی رنگ‌های پالت را با توجه به آن انتخاب کنید.

تشخیص دمای رنگ‌ها

به‌طور کلی رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد رنگ‌های گرم و رنگ‌های سبز، آبی و بنفش رنگ‌های سرد نامیده می‌شوند. رنگ‌های قرمز جنب‌وجوش و سرزندگی بیشتری به فضا می‌بخشند و برعکس رنگ‌های سرد در القای احساس آرامش و سکون مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولاً در اتاق‌های پذیرایی از رنگ‌های گرم و در اتاق‌خواب‌ها و سرویس‌های بهداشتی از رنگ‌های سرد استفاده می‌شود.

هنگام استفاده از رنگ‌های مختلف با دمای متفاوت بهتر است به ابعاد فضا نیز توجه شود. به‌کار بردن رنگ‌های گرم در فضاهای کوچک و محدود باعث می‌شود تا افراد پس از مدت کوتاهی احساس قرار گرفتن در تگنا یا احساساتی این‌چنینی را تجربه کنند و همچنین استفاده از رنگ‌های سرد در فضاهای بزرگ حالتی خشن به فضا می‌بخشد. همان‌طور که می‌بینید درنظر داشتن دمای رنگ‌ها نقش مهمی در استفاده درست از رنگ ها در دکوراسیون داخلی دارد.

استفاده‌ی مناسب از رنگ‌های مکمل در دکوراسیون داخلی

نحوه استفاده درست از رنگ ها در دکوراسیون داخلی شامل به‌کار گرفتن صحیح رنگ‌های مکمل، که کمی قبل درمورد آن‌ها سخن گفتیم، هم هست. یکی از بهترین روش‌ها برای تأکید بر یکی از عناصر دکوراسیون داخلی فضا استفاده از دو رنگ مکمل در آن ناحیه است. استفاده از رنگ‌های مکمل باعث ایجاد تضاد رنگ یا کنتراست بالایی می‌شود و می‌تواند نگاه بیننده را به‌سرعت به قسمت مورد نظر جلب کند. درصورت استفاده از رنگ‌های مکمل بهتر است از رنگ‌هایی مانند خاکستری یا بژ برای ایجاد فضایی برای استراحت دید بیننده استفاده شود. دکوراسیون تصویر زیر نمونه‌ی خوبی برای استفاده از رنگ‌های مکمل در طراحی داخلی است.

استفاده درست از رنگ ها در دکوراسیون داخلی

یکی از روش‌های دیگر برای استفاده از رنگ‌های مکمل در دکوراسیون داخلی به‌شکلی ملایم‌تر و با کنتراست کمتر به‌کار بردن غیرمستقیم رنگ‌های مکمل است. در این طراح ابتدا یک رنگ به‌عنوان رنگ غالب انتخاب می‌شود و سپس به‌جای استفاده‌ی مستقیم از رنگ مکمل آن، از دو رنگ مجاورِ رنگِ مکملِ رنگ غالب در چرخ رنگ استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال درصورت انتخاب رنگ آبی به‌عنوان رنگ غالب، مانند تصویر بالا، دیگر رنگ نارنجی به‌عنوان رنگ مکمل مستقیم به‌کار گرفته نمی‌شود بلکه از دو رنگی که در چرخ رنگ در دو سوی رنگ نارنجی قرار دارند، یعنی قرمز-نارنجی و نارنجی-زرد، استفاده می‌شود.

آشنایی با قاعده‌ی 10-30-60 برای استفاده از رنگ ها در دکوراسیون داخلی

یکی از روش‌های مناسب برای رنگ بندی دکوراسیون داخلی استفاده از سه رنگ متوالی چرخ رنگ است. به‌عنوان مثال می‌توان با توجه به سلیقه، ابعاد فضا، کاربرد فضا و … از سه رنگ قرمز، ارغوانی، بنفش یا نارنجی-زرد، زرد و سبز چمنی در طراحی دکوراسیون داخلی فضا استفاده کرد. البته انتخاب سه رنگ متوالیِ چرخ رنگ ساده‌ترین روش انتخاب سه رنگ متناسب در طراحی دکوراسیون داخلی است و می‌توان از سه رنگ دیگر، خصوصاً به‌صورت ترکیبی از رنگ‌های خنثی و مکمل، نیز در این راستا بهره گرفت. برای استفاده‌ی صحیح از رنگ‌های سه‌گانه در طراحی دکوراسیون داخلی بهترین روش استفاده از قاعده‌ی 10-30-60، یکی از قواعد معروف و پرکاربرد در طراحی دکوراسیون داخلی است.

طبق قاعده‌ی 10-30-60 در ترکیب رنگ دکوراسیون داخلی ابتدا یک رنگ به‌عنوان رنگ اصلی انتخاب می‌شود. این رنگ باید رنگِ تقریباً 60 درصد از تمامی اجزای رنگی موجود در فضا باشد. عموماً رنگ اصلی به‌عنوان رنگ کاغذ دیواری، مبلمان و کلاً هر عنصر دکوراتیوی که دارای حجم و مساحت بیشتری ست درنظر گرفته می‌شود.

پس از انتخاب رنگ اصلی یا رنگ غالب رنگ دوم یا رنگ ثانویه با توجه به چرخ رنگ انتخاب می‌شود. 30 درصد از اجزای رنگی موجود در فضا بایستی به این رنگ باشند. پرده‌ها، طرح صندلی‌ها، ملحفه‌ی تخت‌خواب و موارد این‌چنینی معمولاً عناصر دکوراتیوی به رنگ ثانویه هستند.

بعد از رنگ دوم رنگ سوم که 10 درصد از عناصر دکوراتیو موجود در فضا را تشکیل می‌دهد انتخاب می‌شود. رنگ سوم در اشیائی مانند بالش‌ها، کوسن‌ها، لامپ‌ها، شمع‌ها و نظایر آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درصورت نیاز به استفاده از چهار رنگ می‌توان سهم رنگ سوم را به اندازه‌ی 5 درصد کم کرده و آن را به رنگ چهارم داد.

دکوراسیون تصویر زیر یک نمونه‌ی خوب برای استفاده از این قاعده در رنگ بندی برای استفاده از رنگ ها در دکوراسیون داخلی است:

استفاده درست از رنگ ها در دکوراسیون داخلی

نکاتی که به آن‌ها اشاره شد اصول رنگ بندی دکوراسیون داخلی هستند و به‌کار گرفتن آن‌ها می‌تواند طراحی دکوراسیون داخلی فضاهای مختلف را بسیار ساده‌تر کند. برای آشنایی کامل با نحوه استفاده از رنگ ها در دکوراسیون داخلی می‌توانید مطالعه‌ی بیشتری پیرامون موضوع تئوری رنگ داشته باشید و همچنین با مشاهده‌ی نمونه‌های متعدد دکوراسیون داخلی فضاهای مختلف در طراحی یک چیدمان زیبا و متناسب مهارت بیشتری پیدا کنید.

دکوپیک عرضه کننده محصولات نوین دکوراتیو

دکوپیک تولید و عرضه کننده‌ی محصولات نوین دکوراتیو با ارائه‌ی طیف گسترده‌ای از انواع محصولات دکوراتیو با تنوع طرح و رنگ بسیار این امکان را برای شما عزیزان فراهم ساخته تا بتوانید تمامی آن‌چه که در طراحی یک دکوراسیون زیبا به آن نیاز دارید را در اختیار داشته باشید. علاوه بر این امکان چاپ طرح دلخواه روی بیشتر محصولات دکوراتیو با استفاده از دستگاه‌های چاپ پیشرفته با کیفیت بالا کمک می‌کند تا خریداران محترم، محصولات دکوراتیو را با طرح و رنگی کاملاً مطابق با سلیقه و نیاز خود تهیه کرده و بدین ترتیب بتوانند دکوراسیون فضای مورد نظر خود را به‌ بهترین شکل ممکن طراحی و اجرا کنند.

شما عزیزان می‌توانید برای مشاوره‌ی رایگان و کسب اطلاع از نحوه‌ی سفارش محصولات دکوراتیو با طرح دلخواه با استفاده از شماره‌تلفن‌های درج شده در این وب‌سایت با کارشناسان دکوپیک ارتباط برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه
اینستاگرم واتس‌اپ واتس‌اپ تلگرام
نوار کناری
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد